Realizator Projektu:
Celem ogólnym projektu było opracowanie nowatorskiej metodologii konstrukcji priorytetów polityki regionalnej, która może być zastosowana do priorytetyzacji obszarów interwencji władz regionalnych zgodnie z Narodową Strategią Spójności (NSS), jak również do tworzenia rankingów projektów finansowanych z Funduszy Strukturalnych. Umożliwi to zwiększenie obiektywności procesów ewaluacyjnych, a także skróci czas oceny projektów składanych w konkursach Regionalnych Programów Operacyjnych, POIG i POKL. W konsekwencji nastąpi poprawa efektywności wykorzystania środków ERDF I EFS.
Celami szczegółowymi bezpośrednimi są:
Cele te zostały zrealizowane dzięki stworzeniu i wykorzystaniu nowoczesnej i oryginalnej metodologii opracowanej przez wnioskodawcę, w nawiązaniu do wcześniejszego dorobku w tym zakresie, zwłaszcza do badań naukowych prowadzonych przez Fundację w ramach European Science and Technology Observatory (ESTO, esto.jrc.es) dla Komisji Europejskiej. Priorytety polityki regionalnej określane były w sposób zobiektywizowany i dynamiczny, dzięki wykorzystaniu scenariuszy i prognoz rozwoju regionu, badań i prognoz demograficznych i społecznych oraz perspektyw upowszechnienia technologii społeczeństwa informacyjnego oraz innych technologii istotnych dla zrównoważonego rozwoju regionalnego. Informacje takie są dostępne, m.in. dzięki realizacji Poddziałania 1.4.5. SPO-WKP, lecz ich wykorzystanie w polityce regionalnej jest niewystarczające ze względu m.in. na brak dostępnych metod uwzględnienia rezultatów projektów foresightowych w regionalnych dokumentach strategicznych oraz wdrożenia ich w praktyce. Zastosowanie nowatorskich wielokryterialnych metod rankingu celów priorytetowych dla rozwoju regionalnego przyczyni się dodatkowo do obiektywności i weryfikowalności wyników badań. Realizacja projektu oparta została o partnerską współpracę z jednostkami organizacyjnymi AGH i UJ - zgodnie z § 1 ust.6 Statutu Fundacji, a także o współpracę naukową z dalszymi partnerami krajowymi i zagranicznymi oraz o konsultacje z urzędami administracji samorządowej i rządowej. Sposób wykorzystania opracowanych metod przedstawiony został na przykładzie regionu Małopolski.